بیمه باربری، کشتی و هواپیما

[vc_section][vc_row][vc_column][vc_tabs][vc_tab title=”معرفی بیمه نامه” tab_id=”a4712eb4-b64b-4″][vc_column_text] 

بیمه باربری یا حمل و نقل کالا بیمه ای ست که به موجب آن بیمه گر در مقابل بیمه گذار متعهد می شود تا چنانچه در زمان حمل کالا از یک محل به محل دیگر بر اثر وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا از بین رفته و دچار خسارت شود و یا در رابطه با این خطرات، بیمه گذار هزینه ای متحمل شود، زیان وارده را بپردازد.

انواع بیمه های باربری عبارتند از:

الف) بیمه های وارداتی

ب) بیمه های صادراتی

ج) ترانزیت (عبوری)

د) بیمه های داخلی​​​​​​​

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (A)

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (B)

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (C)

​​​​​​​بیمه های باربری وارداتی

کالاهایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از کشورهای خارجی خریداری می گردند و به صورت خریدهای براتی، بدون انتقال ارز، حوالجات و یا از طریق اعتبارات اسنادی انجام می گیرد با توجه به قوانین جاری مملکت ابتیاع این نوع بیمه نامه مطابق ماده ۷۰ قانون بیمه برای واردکنندگان اجباری می باشد.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند

بیمه نامه باربری صادراتی
کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می گردند براساس نوع شرایط فروش (اینکوترمز) نیاز به بیمه نامه صادراتی دارند.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند

بیمه نامه ترانزیت
مبدأ و مقصد برخی از حمل ها در خارج از کشور ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار داشته و فقط کالا در محدوده کشورایران حمل می شود.

بیمه نامه های مربوط به این نوع حمل ها را بیمه نامه های ترانزیت و یا عبوری می گویند و نرخ و شرایط بیمه نامه های صادراتی عیناً برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.

بیمه های باربری داخلی
بیمه نامه‌های باربری داخلی یکی از بیمه‌نامه های باربری است که صاحبان کالا جهت تحت پوشش قرار دادن محموله هایی که مبدأ و مقصد حمل آنها یکی از شهرهای ایران می‌باشند، آن را تهیه می‌کنند.

در بیمه حمل ونقل داخلی خطرات تحت پوشش بیمه گر شامل خطرات اصلی، آتش سوزی و حادثه وسیله نقلیه (تصادف، تصادم، واژگونی و پرت شدن وسیله نقلیه حامل کالا) و خطرات اضافی شامل خسارات ناشی از تخلیه، بارگیری، سرقت و پرت شدن کالا از روی وسیله حمل و … می باشد که با توافق بیمه گر و دریافت حق بیمه اضافی می تواند تحت پوشش قرار گیرد.

شرایط TOTAL LOSS
این شرط از بین رفتن کلی کالا در یک مرحله و در نتیجه آتش‌سوزی و یا غرق وسیله نقلیه را پوشش می‌دهد. این نوع پوشش حداقل پوشش بیمه‌ای در هر حمل را فراهم می‌آورد و تقریباً در سطح جهان منسوخ شده است لیکن در کشور ایران هنوز هم طرفداران فراوانی دارد.

بیمه بدنه شناور
در بیمه کشتی، شرکت های بیمه با توجه به نوع شناور، مسئول جبران خسارت بدنه شناورها می‌باشد و در بعضی از پوشش‌ها مسئولیت ناشی از تصادم و همچنین زیان همگانی نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد

در صورتی که بدنه و ماشین آلات و تاسیسات آن بعلت وقوع هر یک ازخطرات بیمه شده ،‌زیان وارده به بیمه گذار را تا حداکثر مبلغی که به عنوان ارزش مورد بیمه در بیمه نامه تعیین میشود با توجه به شرایط و مقررات بیمه نامه جبران می کند.

بیمه هواپیما
ـ بیمه بدنه هواپیما”HULL”

ـ بیمه حوادث سرنشین “P&I”

ـ بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث “T.P.l” ویا”T.P.L.L”

ـ بیمه مسئولیت در قبال بار مسافر”Passengers Baggage Liability[/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab title=”شرایط و تعهدات” tab_id=”75db7b17-7f02-2″][vc_column_text]شرایط عمومی و اختصاصی
خطرات تحت پوشش در بیمه حمل و نقل داخلی از دو گروه تشکیل می‌شوند:
• خطرات اصلی:آتش‌سوزی و حادثه وسیله نقلیه شامل: تصادف، تصادم، واژگونی و سقوط وسیله نقلیه
• خطرات اضافی که بر حسب توافق و با دریافت حق بیمه اضافی هنگام صدور بیمه‌نامه به خطرات اصلی اضافه می شوند از قبیل خسارتهای ناشی از بارگیری، تخلیه، سرقت کل محموله به همراه وسیله نقلیه، آب دیدگی و سقوط کالای مورد بیمه از روی وسیله حمل.

تعهدات و خسارات تحت پوشش

 

جدول کلی خطرات تحت پوشش شرایط (A,B,C& Total Loss )
توضیحات A B C T.L خطرات بیمه شده
        ۱-ازبین رفتی کلی کالا دریک مرحله براثرآتش سوزی
    ۲- آتش سوزی و انفجار
    ۳- به گل نشستن، زمین گیر شدن، برخورد با کف دریا، غرق شدن، واژگون شدن (کشتی یا شناور)
    ۴- واژگون شدن یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
منظور بر خورد کالاها با یکدیگر به علت طوفان یا درحین حمل زمینی نیست.   ۵-تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی
    ۶- تخلیه کالا در بندر اضطراری
    ۷- تفدیه کالا در جریان زیان همگانی
    ۸- به دریا انداختن کالا برای سبک سازی
      ۹- زلزله، آتشفشان یا صاعقه
      ۱۰- به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
      ۱۱- ورود آب دریا، دریاچه، رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر، لیفت وان یا محل انبار
محدود به بندر مقصد یا مبداء نیست و شامل تخلیه و بارگیری در حین ترانسشیپمنت نیز میشود.     ۱۲- تلف کلی هربسته درکشتی یا شناورویا تلف کلی هربسته به علت افتادن در هنگام بارگیری ویا تخلیه کشتی و یا شناور
        ۱۳- طوفان
        ۱۴- دزدی دریایی
        ۱۵- آسیب و تخریب عمدی مورد بیمه که توأم با سوء نیت بوده، از طرف هر کس
        ۱۶- خسارتهای ناشی از باران، آفتاب و دم
        ۱۷- دزدی، دله دزدی و عدم تحویل
        ۱۸- سائیدگی ، زنگ زدگی، نشت، شکست
        ۱۹- لب پریدگی، کج شدن، خراشیدگی، ضربه دیدگی
        ۲۰- کالای مجاور، روغن زدگی
        ۲۱- خسارت ناشی از جنگ
        ۲۲- کرم زدگی، موش زدگی، آفت زدگی و …
        ۲۳- ریزش، کسری

[/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab tab_id=”4d169710-0bd8-2″ title=”راهنمای خرید”][vc_column_text]کلیه سفارشات بیمه نامه از طریق پنل بیمه گذاران دریافت ، صادر و ارسال میگردد.[/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab tab_id=”a1263e50-aa36-3″ title=”راهنمای دریافت خسارت”][vc_column_text]

راهنمای دریافت خسارت

بیمه گذار محترم مراتب را در اولین فرصت و حداکثر تا پنج روز بعد از تاریخ اطلاع به همراه اطلاعات و مدارک ذیل به بیمه گر ارائه نمایید.

( آدرس دقیق محل حادثه ، شماره تماس نماینده شرکت حمل و نقل ، نوع محموله ، ارزش محموله ، شماره بارنامه ، میزان خسارت وارده و نوع وسیله حمل )

بیمه گذار یا نمایندگان او ملزم به رعایت موارد زیر می باشند :

برای هر بسته ای که مفقود شده بلافاصله از متصدیان حمل و نقل و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر کالا کتباً درخواست پرداخت خسارت نمایند.

در مورد خسارتهای مشهود به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن مورد بیمه تقاضای بازدید از متصدیان حمل و نقل و یا سایر متصرفان کالا را به صورت کتبی نموده و نسبت به خسارتهایی که در هنگام بازدید مشخص می گردد. گواهی مربوط را که به امضای آنها رسیده باشد دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نمایند.

در مواردی که از سالم بودن کالا مطمئن نباشند به هیچ وجه نباید رسید بدون قید وشرط به متصدیان حمل و نقل بدهند (در چنین مواردی باید حق خود را برای مطالبه خسارت با قید در ورقه بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل و نقل می دهند محفوظ دارند).

هرگاه در هنگام تحویل کالا زیان یا آسیبی مشهود نباشد، بیمه گذار یا نمایندگان وی بایستی حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویل کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را کتباً با پست سفارشی یا تلگرام یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اعلام نمائید.
تذکر: به صاحبان کالا و نمایندگان ایشان توصیه می شود که مقررات ادارات و گمرک بندر تخلیه را دقیقاً مطالعه و رعایت نمایند.

در مواردی که تمام یا قسمتی از کالا از طرف مؤسسه حمل و نقل به بیمه گذار و یا نمایندگان او تحویل نشود، نامبردگان موظفند پس از تنظیم صورت جلسه کسر تخلیه، گواهی کتبی عدم تحویل را از مؤسسه مزبور بخواهند. در صورتی که گواهی عدم تحویل در موعدهای مقرر در زیر صادر نشود، بیمه گذار بایستی حداکثر ظرف مدت یک هفته درخواست خسارت را به موجب اظهارنامه رسمی از موسسه حمل و نقل بنماید و مراتب را به بیمه گر اطلاع دهد.

در صورت حمل با کشتی حداکثر ۷ ماه پس از تخلیه کالا از کشتی.

در صورت حمل با کامیون و قطار حداکثر ۷ ماه پس از ورود به وسیله حمل به مرز.

در صورت حمل با هواپیما حداکثر ۳ ماه پس از تخلیه کالا از هواپیما.

بیمه گذار و یا نمایندگان او موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمه نامه بیمه گر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آنها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار، مراتب را به بیمه گر یا مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی خواهند شد، اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را بنماید.

مدارک اعلام خسارت

  1. اصل بارنامه سراسری
  2. بارنامه داخلی ( چنانچه کالا بعد از ترخیص از کمرگ خسارت ببیند )
  3. اصل بارنامه سراسری
  4. اصل بارنامه سراسری
  5. بارنامه داخلی ( چنانچه کالا بعد از ترخیص از کمرگ خسارت ببیند )
  6. اصل CMR که خسارت ، توسط متصدی حمل ظهر نویسی شده باشد (حمل زمینی)
  7. اصل فاکتور خرید کالا
  8. اصل صورت بسته بندی کالا
  9. اصل گواهی مبداء
  10. اعلامیه بانکی( در صورت گشایش اعتبار)
  11. کپی پشت و روی پروانه سبز گمرکی
  12. قبوض انبار گمرکی
  13. شکایت علیه مقصر حادثه
  14. اعلامیه ورود به مرز
  15. درصورت مشخص شدن خسارت در زمان تخلیه و یا گمرک می بایست متناسب با نوع خسارت ، صورت مجلس بندری و یا صورت مجلس گمرکی، ارائه گردد. در ضمن صورت مجلس آسیب دیدگی و قبض انبارگمرک نیز حتماً می بایست اخذ گردد. ضمناً چنانچه مقصر حادثه مشخص باشد ( مثلا پیمانکار تخلیه) می بایست کتبا مسئولیت آنرا گواهی نماید.
  16. گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا یا عدم تحویل کالا)
  17. گزارش پلیس محل وقوع حادثه – چنانچه خسارت بعد از ترخیص از گمرک اتفاق افتاده باشد(در خصوص بیمه نامه های صادراتی چنانچه حمل ترکیبی مورد عمل باشد و خسارت ناشی از حادثه وسیله نقلیه و در خارج از مرزها باشد گزارش پلیس می بایست به تایید کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آن کشور برسد.)
  18. در خصوص بیمه نامه های صادراتی چنانچه حمل ترکیبی مورد عمل باشد گزارش بازدید نماینده لویدز برای خسارتهای خارج از کشور الزامی می باشد .

[/vc_column_text][/vc_tab][vc_tab tab_id=”07489e48-12a3-4″ title=”قوانین و مقررات”][vc_column_text].

 [/vc_column_text][/vc_tab][/vc_tabs][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://cibime.ir/?p=296

اخبار مرتبط:

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: