در رشته های بیمه ای:

بیمه باربری، کشتی و هواپیما

بیمه باربری یا حمل و نقل کالا بیمه ای ست که به موجب آن بیمه گر در مقابل بیمه گذار متعهد می شود تا چنانچه در زمان حمل کالا از یک محل به محل دیگر بر اثر وقوع خطرهای موضوع بیمه، کالا از بین رفته و دچار خسارت شود و یا در رابطه با این خطرات، بیمه گذار هزینه ای متحمل شود، زیان وارده را بپردازد.

 

انواع بیمه های باربری عبارتند از:

الف) بیمه های وارداتی

ب) بیمه های صادراتی

ج) ترانزیت (عبوری)

د) بیمه های داخلی​​​​​​​

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (A)

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (B)

شرایط بیمه‌گران کالا مجموعه شرایط (C)

​​​​​​​بیمه های باربری وارداتی

کالاهایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از کشورهای خارجی خریداری می گردند و به صورت خریدهای براتی، بدون انتقال ارز، حوالجات و یا از طریق اعتبارات اسنادی انجام می گیرد با توجه به قوانین جاری مملکت ابتیاع این نوع بیمه نامه مطابق ماده ۷۰ قانون بیمه برای واردکنندگان اجباری می باشد.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند

بیمه نامه باربری صادراتی
کالاهایی که از ایران به مقصد کشورهای خارجی حمل می گردند براساس نوع شرایط فروش (اینکوترمز) نیاز به بیمه نامه صادراتی دارند.

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند

بیمه نامه ترانزیت
مبدأ و مقصد برخی از حمل ها در خارج از کشور ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار داشته و فقط کالا در محدوده کشورایران حمل می شود.

بیمه نامه های مربوط به این نوع حمل ها را بیمه نامه های ترانزیت و یا عبوری می گویند و نرخ و شرایط بیمه نامه های صادراتی عیناً برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد

این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.

بیمه های باربری داخلی
بیمه نامه‌های باربری داخلی یکی از بیمه‌نامه های باربری است که صاحبان کالا جهت تحت پوشش قرار دادن محموله هایی که مبدأ و مقصد حمل آنها یکی از شهرهای ایران می‌باشند، آن را تهیه می‌کنند.

در بیمه حمل ونقل داخلی خطرات تحت پوشش بیمه گر شامل خطرات اصلی، آتش سوزی و حادثه وسیله نقلیه (تصادف، تصادم، واژگونی و پرت شدن وسیله نقلیه حامل کالا) و خطرات اضافی شامل خسارات ناشی از تخلیه، بارگیری، سرقت و پرت شدن کالا از روی وسیله حمل و … می باشد که با توافق بیمه گر و دریافت حق بیمه اضافی می تواند تحت پوشش قرار گیرد.

شرایط TOTAL LOSS
این شرط از بین رفتن کلی کالا در یک مرحله و در نتیجه آتش‌سوزی و یا غرق وسیله نقلیه را پوشش می‌دهد. این نوع پوشش حداقل پوشش بیمه‌ای در هر حمل را فراهم می‌آورد و تقریباً در سطح جهان منسوخ شده است لیکن در کشور ایران هنوز هم طرفداران فراوانی دارد.

بیمه بدنه شناور
در بیمه کشتی، شرکت های بیمه با توجه به نوع شناور، مسئول جبران خسارت بدنه شناورها می‌باشد و در بعضی از پوشش‌ها مسئولیت ناشی از تصادم و همچنین زیان همگانی نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد

در صورتی که بدنه و ماشین آلات و تاسیسات آن بعلت وقوع هر یک ازخطرات بیمه شده ،‌زیان وارده به بیمه گذار را تا حداکثر مبلغی که به عنوان ارزش مورد بیمه در بیمه نامه تعیین میشود با توجه به شرایط و مقررات بیمه نامه جبران می کند.

بیمه هواپیما
ـ بیمه بدنه هواپیما”HULL”

ـ بیمه حوادث سرنشین “P&I”

ـ بیمه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث “T.P.l” ویا”T.P.L.L”

ـ بیمه مسئولیت در قبال بار مسافر”Passengers Baggage Liability

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://cibime.ir/?p=9494

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: